Isnin, 25 Julai 2011

Murid Prasekolah

Hari ni.murid 6 orang jer,bila sorang tak hadir,tinggal lagi 5..alahai,memang ramai yang dengki dengan bilangan yang sikit,namun cabarannya yang sikit ni kadang-kadang membosankan kerana terlampau sedikit. Jumlah yang idea bagi saya ialah dalam lingkungan 15 orang,tak terlalu ramai dan tidak terlalu sedikit. Sedikit sangat macam sekarang memanglah senang diajar namun ada juga yang masih lagi tegar walaupun pelbagai cara telah digunakan. Mudah sahaja bagi orang menyalahkan saya sekiranya murid 6 orang itu ada lagi yang tidak pandai membaca. Cuba ganti tempat saya dan ajar budak yang tegar tu barang seminggu dan kemudian bagi komen anda. Berat mata memandang,berat lagi bahu yang memikul. Kita kena memahami tahap penguasaan kanak2 itu. Janganlah mudah membuat kesimpulan bahawa semua murid adalah sama. Saya memang mahu semua murid saya pandai namun setiap sesuatu ada batasnya dan sekiranya itu sahaja yang mampu dia terima semasa di prasekolah maka saya amat berharap agar guru-guru yang mengajarnya di tahun 1 dan seterusnya dapat membantu murid itu lagi sehingga dia mampu bersaing dengan murid lain arus perdana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan